Cinamonas – jo vartojimas ir nauda žmogaus organizmui

Cinamonas – jo vartojimas ir nauda žmogaus organizmui

Kaip pasidaryti matinį nagų laką
Kaip naudoti vaistinį šalaviją
Kaip džiovinti grybus
Kaip pasidaryti natūralų veido prausiklį
Kaip auginti trešnes
Cinamonas – prieskonis, gaunamas iš to paties pavadinimo medžių vidinės žievelės. Jis naudojamas saldžių ir pikantiškų patiekalų gamyboje. Turėtume žinoti, kad kai kuriose cinamono rūšyse, pvz., cassia cinnamon arba cinamonum aromaticum, dar vadinamo kinietišku cinamonu, didesnėmis koncentracijomis kaupiasi kvapioji medžiaga – kumarinas. Ši medžiaga ypač jautriems žmonėms gali pažeisti kepenis. Ceilono cinamone randami palyginti maži kiekiai kumarino, tačiau Kinijos cinamone kumarino kaupiasi daugiau, todėl tokio cinamono reikėtų vartoti mažiau.

Kodėl verta naudoti cinamoną?

Atlikti tyrimai parodė, kad kai kurios rūšies cinamonas, žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu, gali sumažinti cukraus kiekį kraujyje. Taip pat cinamonas turi antioksidantinį poveikį, gali padėti gydant uždegimus ir kovojant su baterijomis ir virusais. Jis naudojamas gydant peršalimo ligas, virškinimo sutrikimus ar mėšlungį. Taip pat manoma, kad cinamonas suteikia energijos ir gyvybingumo, pagerina kraujotaką.

Trumpai apie cinamono nauda organizmui:

  • Pusė šaukštelio cinamono per dieną gali sumažinti blogojo cholesterolio kiekį kraujyje (MTL)
  • Gali padėti gydyti 2 tipo diabetu sergančius žmones, kadangi sumažina cukraus kiekį kraujyje, ir padidina insulino gamybą
  • Cinamonas turi antigrybelinį poveikį, ypač efektyvus gydant grybelį candida
  • Gali sulėtinti leukemijos ir limfomos vėžių ląstelių dauginimąsi
  • Mažina kraujo krešulių susidarymo riziką
  • Cinamonas, vartojant kartu su medumi, sumažina artrito skausmus
  • Slopina bakterijų veisimąsi maiste ir saugo, kad maistas nesugestų, todėl tai puikus natūralus maisto konservantas
  • Tiesiog uostant cinamoną jis gerina kraujo apytaką smegenyse
  • Kovoja su E. coli bakterija
  • Veiksmingas natūralus vaistas nuo migrenos ir kito galvos skausmo
  • Stabilizuoja cukraus kiekį kraujyje, kas duos naudos metant svorį

Kaip atskirti cinamono rūšis

Renkantis cinamoną, reiktų atkreipti į jo rūšį, rekomenduojama rinktis Ceilono (ceylon) cinamoną, jis yra saugus naudojant didesniais kiekiais ir dar kitaip vadinamas tikruoju cinamonu. Jis paprastai yra šiek tiek brangesnis, bet jame yra daugiau naudingų sveikatai medžiagų nei kinijos cinamone. Vartotojams beveik neįmanoma atskirti Ceilono cinamoną nuo Kinijos, jeigu jie mato tik cinamono miltelius, tačiau abi šias rūšis galima atskirti iš cinamono lazdelių. Kiniškojo cinamono palyginti storas žievelės sluoksnis būna susuktas į lazdelę, o Ceilono cinamono skerspjūvis labiau primena cigaretę – keli ploni žievės sluoksniai susukti į cinamono lazdelę. Beje, produkto ženklinimo etiketėje ne visada yra rašoma tikroji cinamono kilmė.

Kiek cinamono nekenkia

Didžiausia leistina kumarino koncentracija nėra nustatyta, tačiau kumarino, dedamo į maistą, kiekis ribojamas iki 2 mg/kg. Kartais per daug kumarino yra cinamoniniuose sausainiuose. Lietuvoje kumarino kiekį maisto produktuose reglamentuoja Lietuvos higienos norma HN 53-1:2001 „Leidžiami vartoti maisto priedai. Leidžiamos vartoti kvapiosios medžiagos ir kvapiųjų medžiagų gamybos žaliavos“. Vartotojams, kurie praeityje suvartojo didelius kiekius cinamono, nėra pagrindo nerimauti, kad jų kepenys galėjo patirti ilgalaikę žalą. Pacientai, kuriems buvo mažo ar vidutinio sunkumo kepenų uždegimas, sukeltas kumarino, pasveiksta per kelias savaites. Kosmetikoje taip pat naudojamas kumarinas, tačiau jis yra sintetinis ir kvepia šviežiu šienu. Kumarinas naudojamas ir medicinoje edemoms (pabrinkimams) gydyti. Patarimas Ruošdamiesi įvairioms šventėms, saikingai valgykite maisto produktus, kuriuose yra cinamono, ypač cinamoninių sausainių, ryžių pudingo su cinamonu ir t.t. Mažiems vaikams patartina duoti ne daugiau kaip po 3 cinamoninius sausainius per dieną, o suaugusiems derėtų suvalgyti ne daugiau nei 15.

Cinamono nauda sveikatai:

Antioksidantinis poveikis

Cinamonas pasižymi stipriausiu antioksidantiniu poveikiu iš gamtoje randamų prieskonių. Tai yra šimtus kartų stipresnis poveikis, nei pavyzdžiui, obuolio. Cinamone randami tokie antioksidantai kaip flavonoidai, fenolio rūgštis ir polifenoliai. Antioksidantai neleidžia laisviesiems radikalams pažeisti DNR struktūros ir taip apsaugo organizmą nuo vėžinių susirgimų, širdies ligų, uždegimų, priešlaikinio senėjimo ir kitos oksidacinės žalos.

Apsauga nuo virusų ir infekcijų

Cinamonas puikus pagalbininkas imuninei sistemai, siekiant apsisaugoti nuo įvairių ligų. Jis efektyviai kovoja prieš daugelį virusų, mikrobų ir grybelių. Siekiant pasinaudoti šia cinamono savybe, tam galite pasitelkti cinamono eterinį aliejų.

Prevencija nuo vėžio

Tyrimas (Cabello et al., 2008) parodė, kad Cinamonoaldehidas (cinamoldedehide) (cinamone randama medžiaga) sumažino melanomos (odos vėžio) ląstelių dauginimąsi. Ši medžiaga taip pat sumažino uždegiminius kraujo rodiklius kaip NfκB, IL-8, TNF-alfa. Juos gamina įvairios imuninės ląstelės ir jų gamyba padidinama norint stimuliuoti uždegiminius procesus. Ūmus uždegimas (acute inflammation) yra labai svarbus gijimo procesas, bet chroniškas uždegimas yra pavojingas ir sukelia labai daug ligų.

Priešuždegiminis poveikis ir skausmo slopinimas

Minėtieji antioksidantai taip pat pasižymi priešuždegiminiu poveikiu, o tai gali padėti apsaugoti organizmą nuo širdies ligų, vėžio ir daugybės kitų potencialių pavojų. Dėl priešuždegiminio poveikio cinamonas gali būti naudojamas siekiant palengvinti skausmus, tokius kai PMS sukeliami skausmai, raumenų, sąnarių ir kiti skausmai.

Širdies apsauga

Atlikti tyrimai su cinamonu parodė, kad jis gali būti naudojamas kai prevencinė priemonė prieš širdies ir kraujotakos ligas.  Cinamonas taip pat gali sumažinti cholesterolį. Tačiau cholesterolis yra labai prastas širdies ir kraujagyslių ligų rodiklis ir gydytojai apie jį taip daug kalba, nes yra labai pelningų vaistų cholesteroliui mažinti. Amin ir El-Twab (2009) tyrimas su pelėmis parodė, kad cinamonas sumažina trigliceridus, bendrą cholesterolį, ŽTC – žemo tankio cholesterolį (LDL), taip pat sumažino ALT, AST enzimų kiekį. Padidėjęs ALT, AST kiekis rodo kepenų veiklos sutrikimus. Cinamonas taip pat padidino HDL (didelio tankio cholesterolį, kuris dar kitaip žinomas kaip ‘geras cholesterolis’), Azoto oksido kitaip žinomas kaip NO (organizmas sugeba jį pats pasigaminti), bet ne visada pakankamai.

Palaiko smegenų apsaugines funkcijas

Jau minėtieji antioksidantai esantys cinamone, pasak atliktų tyrimų, gali padėti apsaugoti smegenis nuo oksidacinės žalos ir ląstelės taps labiau atsparios pažeidimams ir mutacijoms. Šios savybės gali padėti ateityje išvengti Parkinsono, Alzheimerio ligų ir panašių, su senatve siejamų, sutrikimų

Grybelinės infekcijos

Tyrimo metu nustatya, kad kasijos cinamonas gali padėti įveikti grybelio ir bakterijų sukeltus infekcinius susirgimus

Diabetas

Cinamonas gali padėt pagerinti gliukozės ir lipidų kiekį kraujyje, žmonėms sergantiems 2 tipo diabetu. Tyrimo autoriai paskelbė, kad vartojant iki 6 gramų cinamono kasdien sumažinsite trilgliceridų, mažo tanko lipoproteinų (MTL) cholesterolio ir bendrą cholesterolio kiekį kraujyje. Be to cinamonas pasižymi savybe pagerinti jautrumą insulinui, o tai gali padėti sureguliuoti cukraus kiekį kraujyje.

Išsėtinė sklerozė

Cinamonas gali padėti sustabdyti destruktyvų išsėtinės sklerozės progresavimą. Manoma, kad cinamonas gali atstoti kai kuriuos brangius ir nemalonius vaistus gydant šią ligą.

Riebalai

Cinamonas gali padėti sumažinti neigiamą organizmo reakciją į riebų maistą.

Maistinės cinamono (Cinnamonum verum) savybės

Maistinė medžiaga, 100 gramų produktoKiekis% dienos normos
Kalorijos247 Kcal12%
Angliavandeniai50.59 g39%
Baltymai3.99 g7%
Viso riebalų1.24 g4.5%
Cholesterolis0 mg0%
Maistinės skaidulos53.1 g133%
Vitaminai
Folio rūgštis6 µg1.5%
Niacinas1.332 mg8%
Pantoteno rūgštis0.358 mg7%
Vitaminas B60.158 mg12%
Riboflavinas0.041 mg3%
Tiaminas0.022 mg2%
Vitaminas A295 IU10%
Vitaminas C3.8 mg6%
Vitaminas E10.44 mg70%
Vitaminas K31.2 µg26%
Elektrolitai
Natris10 mg<1%
Kalis431 mg9%
Mineralai
Kalcis1002 mg100%
Varis0.339 mg38%
Geležis8.32 mg104%
Magnis60 mg15%
Manganas17.466 mg759%
Fosforas64 mg9%
Cinkas1.83 mg17%
Augalinės kilmės maisto medžiagos
Beta karotinas112 µg
Beta kriptoksantinas129 µg
liuteinas ir zeaksantinas222 µg
Likopenas15 µg

KOMENTARAI

WORDPRESS: 0
DISQUS: